Bezoek Yerseke groot succes

Met zeventig deelnemers gingen wij op pad naar Yerseke. We weten nu alles over de teelt van mosselen, oesters en kreeften. De dag werd al om 8.30 uur afgetrapt bij de Sligro in Leiden waar vestigingsdirecteur Arno de Jong ons ontving met een heerlijk ontbijt.

Een fraaie bus van Valk Tours met de uitstekende chauffeur Henk voorzien van koffie, andere dranken en overheerlijke gevulde koeken door de Sligro) bracht ons in minder dan twee uur tijd naar de bestemming. We werden ontvangen bij Prins & Dingemanse, alwaar wij een bevlogen rondleiding kregen door de mosselstraat (van het schoonmaken en sorteren tot het verpakken). Op weg naar de lunch kregen we uitleg over de oestercultuur en kreeftverwerking.

De lunch werd genoten bij Oesters & Bubbels. Dit restaurant zorgde voor een absolute mosselbeleving. Zo vers op je bord krijg je ze zelden. Om 15.00 uur startte een boottocht over de Oosterschelde. De zon liet zich van zijn beste kant zien en aan boord kregen we niet alleen heerlijke verse oesters voorgeschoteld, maar ook een demonstratie hoe al die zeevruchten van de bodem gehaald worden.

De dag werd afgesloten bij restaurant Zee | Land | Zilt van tweesterren kok Edwin Vinke, die zelf ook acte de présence gaf. We werden binnengehaald met een heerlijk glas bubbels en overheerlijke hapjes en eenmaal aan tafel voorzien van een prachtige schotel met allerlei schaal- en schelpdieren. Dat was echter nog niet alles, want daarna volgden overheerlijke asperges en sloten we af met koffie/thee en lekkernijen. Op de weg terug wachtten ons nog een biertje/wijntje/watertje en iets te knabbelen in de bus, wederom verzorgd door de Sligro. Kortom: een top dag om nooit te vergeten.

Bekijk hier de foto’s.