Deltaplein, parel in het centrum

deltaplein_ws

Deltaplein, parel in het centrum

De nieuwbouw aan het Deltaplein nadert zijn voltooiing. Nu de steigers aan de kant van de Kon. Julianalaan weg zijn, wordt een prachtig gebouw zichtbaar. Binnenkort verdwijnen ook de steigers aan de Schoolstraatzijde. Naar verwachting zal het gebouw begin volgend jaar opgeleverd en in gebruik worden genomen. De nieuwbouw van het paviljoen zal ook snel beginnen, daar zal na oplevering een mooie Hudson komen, een steak- en spareribs restaurant naar Amerikaans voorbeeld. Als we dat vergelijken met wat er stond, een lelijk, groot en leeg gebouw, hopeloos qua structuur en uitstraling, is dat toch een enorme vooruitgang en aanwinst voor het dorp.

Het gebouw zelf is een groot en complex project dat in opdracht van en door ons lokale bouwbedrijf Niersman is ontwikkeld en gebouwd. Een investering van enkele tientallen miljoenen euro’s, waar zeker zo’n 150 manjaren werk mee is gemoeid. Daarnaast geeft het straks naar verwachting een grote economische impuls aan het centrum, met niet alleen winkel- en horecavoorziening, maar ook met zo’n 61 appartementen in de huur. Dat betekent straks ook 61 huishoudens die in het dorpscentrum komen wonen en extra draagvlak en impuls geven aan onze voorzieningen.

Mark Niersman benadrukt: “Het is een enorme logistieke en planmatige uitdaging om een dergelijk ingrijpend project midden in het dorp te realiseren. Dat vergt het uiterste van je mensen en ook op het gebied van communicatie, afstemming met partijen over werkzaamheden etc. Het gebouw is met veel zorg ontwikkeld en uitgewerkt. Er is niet bespaard op materiaalgebruik en vormgeving. De verticale parcellering geeft een uitstraling van allemaal ‘losse’ gebouwen. Dat geeft het een dorps karakter. Maar evengoed is het gebouw hoog en stoer, met op de kop de prachtige verbijzondering met de ‘geschubde’ koepel.” Ik heb daar samen met Mark mogen staan en genieten van het prachtige uitzicht over de Wijngaardenlaan en Veurseweg met een doorkijk naar Wassenaar en Leidschendam, op het snijpunt van wegen en zichtlijnen. Een fantastische plek om straks te wonen.

Dit moderne en toch historiserende gebouw, met parkeren, winkelen en wonen in het centrum, gebouwd en ontwikkeld door één van onze eigen ondernemers, gaat ongetwijfeld weer nieuw elan aan ons centrum geven. Nog een paar plekken te gaan: rond het oude Fixit terrein aan de oostzijde van het centrum en een impuls rond en aan het Kruispunt en ons dorpscentrum is weer klaar voor de toekomst!

Frank ten Have
Voorzitter OVV