Ondernemen in 071 op 18 oktober

Ondernemen in 071 op 18 oktober

Dinsdag 18 oktober 16.00-19.00 uur
PLNT, Langegracht 70 Leiden

Op 18 oktober komt het grootste regionale netwerk van ondernemers uit de 071-regio weer bij elkaar tijdens Ondernemen in 071. Via een afwisselend programma hoor je de laatste ontwikkelingen, word je geïnspireerd en ontmoet je collega ondernemers. Zet 18 oktober, 16.00 – 19.00 uur, alvast in je agenda. Niet eerder te gast geweest en wil je dit event niet missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief  van Economie071 en ontvang als eerste na de zomer de uitnodiging.

Tipje van de sluier

Leila Prnjavorac, voormalig Hagenaar van het jaar (2017), Haags Vrijheidsambassadeur (2020) en ambassadrice van Museum Boerhaave is op dinsdag 18 oktober de dagvoorzitter.

‘Wanneer ik mijn volledige naam met trots uitspreek krijg ik verwarde blikken. Ik ben wit van buiten, maar divers vanbinnen. Geboren in Bosnië-Herzegovina, getogen in Den Haag. Gevlucht, genaturaliseerd en zoveel te boven gekomen; al deze elementen maken mij de persoon die ik nu ben’.

Op het hoofdpodium:

Hoe kun je positieve impact maken?

Merijn Biesterveld van Motopp gelooft in gelijke kansen creëren op de arbeidsmarkt voor iedereen. Hoe hij dat doet? Je hoort het op 18 oktober. ‘Wij beoordelen mensen niet op waar zij vandaan komen, maar op waar zij naartoe willen. Geef daarom als werkgever mensen met de juiste motivatie de juiste kansen’.

Ga mee op reis

Wereldreiziger Merijn Biesterveld hield van al zijn omzwervingen één focuspunt over: hij wilde positieve impact maken. Jan Princen, eigenaar van softwarebedrijf Marviq, had een idee hoe hij die drive kon verzilveren. Samen kwamen zij op een methodiek om hoog opgeleide statushouders de kans te bieden die zij verdienen en tegelijkertijd het tekort aan personeel in de IT-branche in te dammen. Merijn neemt je de 18e graag mee op zijn ‘reis’.

1000 per jaar

Motopp staat voor ‘Motivation Opportunity’. Zij streven ernaar om binnen vier jaar in meer dan tien landen actief te zijn en om per jaar 1000 statushouders een toekomstperspectief te bieden in de IT-branche.

Breakout sessies: Doe inspiratie op, stel je vragen, ontmoet collega’s!

Sessie 1:

Hoe laat je robotisering voor je werken?

Mark Bruijnen was ooit even voetbalblogger, maar nu programmamanager bij RoboHouse, onderdeel van de TU Delft. Robotica complex? Dat is een schot voor open doel! Daarom laat Mark zien dat de praktijk van robotisering vooral leren door te doen is. En net als de mobiele telefoon en de elektrische auto, dichterbij dan ooit. Zeker voor bedrijven!

Het gesprek wordt geleid door Dwayne van der Klugt, projectleider ‘Laat digitalisering voor je werken’ bij Economie071.

• Over RoboHouse: Bij RoboHouse kunnen ondernemers niet alleen zien wat er bestaat op het gebied van robotica, ze worden er ook geholpen bij het vinden van plekken in hun bedrijf waar automatisering een oplossing biedt. Deze oplossingen worden vervolgens gevalideerd in het testcentrum van RoboHouse. Hier zijn ook studenten van TU Delft bij betrokken.

Sessie 2:

Wie gaat er mee naar Parijs?

Het energiegebruik in gebouwen moet omlaag, in het belang van de ondernemer én de samenleving. Verduurzaming van bedrijven en bedrijfspanden is daarom heel actueel. Maar waar begin je? Wat wil je zelf? Wat moet je van de overheid? Wat kun je zelf? Wanneer is samenwerking zinvol? Welke mogelijkheden zijn er en welke nog niet? En welke subsidies kunnen je helpen? Krijn Ratsma van Stichting Energieke Regio en Marnix Zwart van Bedrijfsadvies, o.a. parkmanager van bedrijventerrein Roomburg in Leiden, nemen je mee in alle stapjes. Met praktische voorbeelden én inspiratie.

• Over Stichting Energieke Regio: De onafhankelijke Stichting Energieke Regio helpt bedrijven, maatschappelijke organisaties en woningbouwcorporaties met het verduurzamen van hun gebouwen. Ze betrekken daarbij de maatschappelijke-, financiële- en comfortaspecten. Voorzitter Krijn Ratsma is duurzaam architect, ondernemer, adviseur en eigenaar/gebruiker van een energieneutraal bedrijfspand.
  • Bezoek de Expert Zone

Benieuwd naar praktische toepassingen en oplossingen? Bezoek na de breakout sessies de expert zone. Aanwezig zijn o.a.:

• Initiatief Circulair Verwaarden van de gemeente Leiden met praktische voorbeelden.
    • Het Leids Stimuleringsfonds dat subsidie verleent aan ondernemers voor innovatieve ideeën op het gebied van ‘economische veerkracht’ en ‘mentaal welzijn’.
    • Coöperatie WIJIJ dat zich richt op matchen op vaardigheden voor het oplossen van personeelstekorten.
    • Robohouse met voorbeelden van praktische toepassingen.
    • Stichting Energieke regio en Rabobank Leiden – Katwijk met informatie over de energiescan.Over Bedrijfsadvies: Bedrijfsadvies Alphen aan den Rijn B.V. combineert expertise en ervaring rond o.a. milieuzorg bij individuele bedrijven met jarenlange parkmanagementervaring op bedrijventerreinen. Marnix Zwart is milieu/RO-adviseur, begeleidt bij managementsystemen, is parkmanager op verschillende bedrijventerreinen en vanuit die ervaring actief binnen Bedrijvig Leiden.

Netwerken in de Connection Zone

PLNT heeft een heerlijke binnentuin om nog maar niet te spreken van het fantastische dakterras. Zou het weer mooi genoeg zijn daarvoor? Waar we de dag ook eindigen: zorg dat je collega ondernemers spreekt uit de regio. Praat bij met wie je al kent, maar doe zeker ook nieuwe contacten op!