Vijf vragen aan….Esther en Ruud

Vijf vragen aan ….

Esther en Ruud | Vakon

Waarom ondernemer en wat maakt het leuk?
We zijn er zo ingerold. Na 18 jaar in loondienst bij de Fa. Mens had Ruud het idee te weten waar in Voorschoten behoefte aan was, namelijk kwaliteit van werken en afspraken nakomen. Ik zat inmiddels thuis met 2 kinderen en heb altijd in de administratieve ondersteuning gewerkt. Wij vulden elkaar dus goed aan en zijn in 1999 met Vakon gestart. Het leukste van ons vak is het vertalen van de wens van de klant naar het eindresultaat. Maar het idee van eigen baas zijn over je agenda kun je wel loslaten. De klant regeert.

Wat is voor jullie onderneming dit jaar het belangrijkste?
Na acht jaar van gesprekken voeren met de gemeente is dan eindelijk ons nieuwe bedrijfspand in de Dobbewijk een feit. Per 1 april is de opening van niet alleen een nieuwe werkplaats, maar ook onze showroom. Die is gericht op langer zelfstandig thuis blijven wonen, oftewel levensloopbestendig wonen. Dat is een hot item.

Hoe ben je geworden tot wat je nu bent en hoe blijf je scherp als ondernemer?
Tjee dat is niet zo makkelijk. Als het dan toch in één zin moet: Ruud en ik zijn vanaf onze tienerjaren samen. Dat geeft zo’n brede basis dat je samen de hele wereld aan kunt. En we blijven scherp door elkaar steeds te confronteren met minder goede punten…

Zou je willen dat je kinderen hetzelfde als jullie gaan doen?
Van de drie is de middelste leerling in ons bedrijf. Dat geeft toch een bijzonder gevoel. Of hij het later zal voortzetten doet er niet toe, maar het is natuurlijk wel superleuk om zo je kennis te kunnen doorgeven! Onze oudste studeert in Utrecht aan de Academische Pabo en de jongste begint aan zijn loopbaan op het VMBO aan het Vlietlandcollege. Dat kan dus nog alle kanten op. Verder hebben we het druk met onze drie orptingtonkippen, een haan en twee dwergkonijnen.

Wat staat er op jullie bucketlist?
Tja, het beklimmen van de K2 staat erop, maar of dat haalbare kaart is? Het lijkt ons beter ons te richten op een goede balans tussen werk en privé en te genieten van alle mooie momenten die nu voorbijkomen!