Vijf vragen aan….Michel Smit

Vijf vragen aan ….

Michel Smit | Slijterij Adegeest

De verhuizing naar een groter en mooier pand aan de Beethovenlaan heeft Slijterij Adegeest geen windeieren gelegd. “Het brengt onze winkel naar een hoger level. We hebben er flink in geïnvesteerd en een prognose voor de komende drie jaar gemaakt. Wij draaien nu drie maanden en als dat een voorbode is voor de komende drie jaar dan zit het met onze prognose wel goed”, zegt eigenaar Michel Smit. Hij is met zijn winkel genomineerd voor het meest service- en klantvriendelijkste bedrijf categorie detailhandel bij de Sterkste Schakel regio Rijnland.

Wat maakt ondernemen leuk?
Als jongen van 13 startte Michel als weekendhulp in een melkwijk bij de firma Verboon in Leiden. “Toen zag ik al hoe divers het werk van mijn ‘baas’ Jack Verboon was. Hard werken maar wel je eigen richting bepalen. Ik kreeg met de paplepel ingegoten wat service en klantgerichtheid inhoudt. Dat zijn nu ook de pijlers van ons bedrijf. We voeren een uitgekiend assortiment, hebben plezier in ons werk en laten klanten kennismaken met de mooie producten die wij verkopen. Mijn vrouw Petra, die ook in de zaak werkt en ik genieten daar echt van. Het is mooi als een klant later terugkomt om te bedanken voor het goede advies.”

Hoe ben je geworden tot wat je nu bent en hoe hou je jezelf scherp?
“Ik sta positief in het leven en probeer van iedereen te leren en daaruit te filteren wat goed is voor mij en mijn omgeving. Ik sta open voor zaken zonder vooroordeel en mijn glas is altijd halfvol. Scherpte is er op dit moment voldoende omdat we nog steeds druk zijn met ons nieuwe pand. Van tijd tot tijd moet je echter door je toko lopen met de ogen van je klanten. Wat is voor verbetering vatbaar? Wat hebben we laten versloffen? Je kunt ook iemand anders door je zaak laten lopen die opbouwende kritiek geeft. Niet altijd leuk, maar je krijgt vaak wel bevestigd wat je onbewust al wist. De welbekende spiegel dus.”

Wat doe jij voor de gemeenschap en met welke andere ondernemers doe jij het meest zaken?
“Wij proberen het verenigingsleven in Voorschoten bij te staan door sponsoring en dan bij verenigingen waar we zelf wat mee hebben. Wij sponsoren dan voor een aantal jaren zodat we na verloop van tijd ook weer andere verenigingen kunnen helpen. Het is niet altijd makkelijk. Je kunt namelijk niet het hele dorp helpen. Qua samenwerking doen we niet veel met andere ondernemers. Wel verwijzen wij klanten door naar andere bedrijven in ons netwerk. Bij ons op het rijtje doen we veel samen met Slagerij van Eijk. Zij verzorgen het eetgedeelte en wij leveren de drank. Vaak nemen we de spullen die zij moeten bezorgen mee. Zo staat er maar één leverancier voor de deur bij de klant.”

Hoe ziet je thuissituatie eruit? Welk boek ligt er op je nachtkastje? Waar kreeg je de laatste keer kippenvel van?
“Wij hebben twee kinderen: Jurgen (14) en Quinty (10). Die hebben nu gelukkig de leeftijd dat Petra en ik ook samen op de zaak kunnen zijn. Dan hebben we nog onze labradoodle Bailey van 21 maanden. Ik speel keizerbas bij stageband AMIGO Leiden. Jurgen speelt trommel en tambour-maître bij DVS in Katwijk. Quinty is in opleiding voor dwarsfluit bij Laurentius. Petra probeert Bailey het een en ander bij te brengen bij Hondenschool Lady. Verder ben ik vooral een vakantielezer. Dan mag ik graag een boek van Baantjer ter hand nemen of iets anders in dat genre. Kippenvel kan ik vooral van muziek krijgen en de emotie die er op dat moment is. Begin juni werd Jurgen met zijn mannen nationaal kampioen op de show. Als ik dat hoor, sta ik met kippenvel en tranen in mijn ogen. Ik weet hoeveel tijd die jongens erin steken. Als je dan hoort dat je eerste wordt en je directe concurrent inpakt. Die ontlading…ja dan heb ik kippenvel.”

Wat is je favoriete drankje en wat is je volgende vakantiebestemming?
“Favoriete drankje? En dat vraag je aan een slijter? Ik heb er meerdere en het ligt aan het moment en het gezelschap waarin ik verkeer. Ik geniet van een goed glas wijn of port en mag graag een speciaal biertje drinken. Een mooi glas rum of whisky is ook niet verkeerd. Maar alles met mate. De volgende vakantiebestemming staat nog niet vast, maar het wordt wel een luie vakantie. Vooral niets moeten na het heftige jaar met verhuizing dat we nu achter de rug hebben.”