‘Veel bedrijven investeren nu in online mogelijkheden’
Paul Lodewick is eigenaar van Grapefish, een bureau voor visuele communicatie. Drie jaar geleden verloor hij één van zijn grootste opdrachtgevers. De praktijk leerde dat de vraag naar websites en webshops groot was. “Nu zijn we meer een webbureau geworden en in deze coronatijd is de vraag naar webshops en websites explosief gestegen. Veel bedrijven investeren nu in online mogelijkheden,” aldus Paul.
door Manon Vonk
Waarom ben jij ondernemer en wat maakt het leuk?
“Tijdens mijn eerste werkervaring als stagiair riep ik al dat ik voor mezelf wilde beginnen. Dat is een gevoel, een stukje vrijheid; zelf kunnen bepalen welke koers je vaart. Ondernemen in of met een klein team maakt het mogelijk om snel aanpassingen door te voeren en mee te bewegen met veranderingen in de markt. Dat bleek de afgelopen drie jaar erg waardevol.”
Hoe ben je geworden tot wat je nu bent en hoe hou jij jezelf scherp?
“School was aan mij niet zo besteed. Je moet ook al op vrij jonge leeftijd een keuze maken die bepalend is voor de je toekomst. Mijn moeder kende de eigenaar van de lokale drukkerij (in Reeuwijk waar wij destijds woonden) waar ik vakantiewerk kon doen. Daar wilde ik in verder en volgde een opleiding aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Bij datzelfde bedrijf kon ik in het derde leerjaar stagelopen en daarna in vaste dienst. Na bij een aantal andere werkgevers gewerkt te hebben, ben ik in 2004 voor mijzelf begonnen. Ik was er klaar voor. Uiteraard hou ik mijn vakliteratuur bij, maar bij klanten meekijken ‘in de keuken’ is ook heel leerzaam. Onze klanten zijn ook veelal zelf de ondernemers en het is tof om met hen te sparren.”
Jij nam het initiatief tot ‘Wees sociaal, shop lokaal’. Waarom?
“Ik voelde al snel dat er iets moest gebeuren toen corona wereldnieuws werd. Niet treuren, maar mouwen opstropen. Met Grapefish hebben wij de middelen om snel te kunnen communiceren. Een website lag voor de hand. In het weekend bedacht ik de naam ‘Wees loyaal, shop lokaal’, reserveerde de domeinnaam en maandag stond de site live. De Centrum Ondernemers haakten snel aan en ook de gemeenten Voorschoten en Wassenaar reageerden enthousiast. Wanneer je als gemeente de spreekwoordelijke bal in de ploeg houdt (door je centen lokaal te besteden) dan voorkom je zoveel mogelijk leegstand. Als dat lukt, is het mooi dat je daaraan kunt bijdragen. Niet op de voorgrond, maar vooral ondersteunend.
Met welke andere ondernemers doe jij zaken?
Ik zit in diverse ‘clubjes’. Lokaal ben ik lid van de Ondernemersvereniging en De Vierkante Tafel. Twee jaar geleden ben ik gestart met de Flexeteers waar flexibel inzetbare marketing- en communicatiespecialisten (veelal zzp’ers) aan verbonden zijn. Ook ben ik sinds het eerste uur lid van de Maatschap van Duijvenvoorde waar echte Voorschotense ondernemers in zitten.”
Thuissituatie, kippenvel, favoriete drankje en bucketlist?
“Dit jaar ben ik 17 jaar getrouwd met Esther, die ook actief is in de zaak. Samen hebben wij twee lieve tienerdochters, Sophie en Floortje. Kippenvel kreeg ik van de comeback van Tiger Woods. Na jarenlang blessureleed won hij vorig jaar de Masters, een van de meest prestigieuze golftoernooien. Sport is emotie. Kouwe pils vind ik echt heerlijk, maar deze zomer dronk ik gemberbier bij Nayolie waar ik meer dan aangenaam door verrast was. Op de bucketlist staat een mooie zeilboot en dan dwars door Frankrijk naar de Middellandse Zee en daar zeilend Corsica, Sardinië en Sicilië aandoen.”
Grapefish
Paul Lodewick
Industrieweg 52
2254 AB Voorschoten
T 071-561 1200
E info@grapefish.nl
I www.grape.fish
Bij de foto: Paul Lodewick: “Ik zie niet snel een concurrent in een bedrijf en vind het super om met andere grafische bedrijven hier in de Dobbewijk samen te werken.” Foto: Tjapko de Heus