‘Het moet een feest blijven om te winkelen’
Hoe ervaren de ondernemers in Voorschoten de coronacrisis? Hoe gaan ze er mee om? Deze keer stelden we vijf vragen aan ras retailer Ron Kühn. “Het allerbelangrijkste is dat het een feest blijft om te winkelen ondanks alle beperkingen. Voor mij betekent dat veel praten met mijn medewerkers, zorgen dat klanten zich veilig voelen, RIVM-maatregelen toepassen en zoeken naar producten die de klant nu wil, zoals desinfecterende handgel en mondkapjes.”
Hoe ervaar je de crisis en wat betekent die voor je bedrijf?
“De crisis is voor mij een uiterst stressvolle periode. In het begin uitgestorven winkelstraten, de verantwoordelijkheid voor veel werknemers die eind van de maand toch graag salaris willen en hoe blijft iedereen gezond en veilig die bij ons werkt en koopt. Bovendien houdt de vraag ‘Wat gaat er na corona gebeuren?’ mij enorm bezig. Gelukkig hebben wij ook de Etos drogisterijen die tijdens de crisis gewoon doorgaan en waar wij dagelijkse producten verkopen in tegenstelling tot bij onze BeautyX parfumerieën. Onze schoonheidssalons van Babassu in Wassenaar zijn allemaal gesloten, evenals de salons in BeautyX. Onze medewerkers kan ik gelukkig dankzij de overheidssteun gewoon salarissen betalen. Ik vind dat fantastisch geregeld, snel en efficiënt en zeer noodzakelijk voor de ondernemers.”
Hoe ga jij in de winkels om met de anderhalve meter economie?
“Veiligheid voor onze medewerkers en onze klanten staat voorop. Daarom hanteren wij de richtlijnen van het RIVM. We plaatsen strepen op de vloer, we reinigen de parfumtesters na gebruik, maar kunnen helaas geen make-up aanbrengen. Met anderhalve meter is heel veel nog steeds mogelijk gelukkig.”
Wat betekent deze crisis voor de centrumondernemers?
“Het is lastig om voor anderen te spreken, maar ik denk dat het merendeel het lastig heeft om de normale omzet te halen. Het was een hele tijd erg stil in het dorp en dan mogen we ons nog gelukkig prijzen dat we niet in een grote stad zijn gevestigd, want daar was het echt uitgestorven in de winkelstraten. De periode na corona wordt een grote uitdaging. De detailhandel heeft het moeilijk door het veranderende koopgedrag, de Mall of the Netherlands gaat in het najaar open en er stoppen sowieso winkeliers in het dorp omdat ze met pensioen gaan. Er is veel overleg om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Als we het gezamenlijk als centrumondernemers goed aanpakken is én blijft het Hart van Voorschoten een fantastische plaats om je boodschappen te doen.”
Wordt het ooit nog zoals het was en hoe moet het nu verder in Voorschoten?
“Bijzondere vraag. Ik denk ja! Eerst zal er wel een vaccin moeten zijn. Zolang dat er nog niet is, moeten we ons gedrag aanpassen en hoe langer dat duurt, hoe normaler dat aangepaste gedrag wordt! In mijn ogen moet Voorschoten haar authentieke positie versterken. Doe waar je goed in bent, blijf jezelf en benadruk je onderscheidende eigenschappen, zoals het gezellige en historische centrum.”
Heb je nog tip voor andere ondernemers in Voorschoten?
“Sla de handen ineen als ondernemers. Zorg voor goede promotionele activiteiten in het dorp. De komende zomer blijven veel van onze klanten in Nederland. Zorg dat je daar op inhaakt, ongeacht wat voor winkel je hebt. Zorg dat je die behoefte kan invullen.”
Etos en BeautyX
Ron Kühn
Schoolstraat 27-29 en 152
Voorschoten
T 071 561 1630 (Etos) en 071 561 4865 (BeautyX)
E ron@vbdpkuhn.nl
I www.etos.nl en www.beauty-x.nl
Bij de foto: Ron Kühn: “Zorg voor goede promotionele activiteiten in het dorp”