05/02/2019 14:00-20:00 uur
PLNT, Langegracht 70 Leiden
Benieuwd naar wat er bij bedrijven in de Leidse regio allemaal gebeurt op het gebied van digitalisering, big data analyse en sensortechnologie? Kom dan naar het Tech event op 5 februari. Naast workshops en sprekers vind je er een marktplaats met oplossingen en presentaties over de lopende MKB-projecten van Smart071. Wacht niet langer en zet met je bedrijf de stap naar de wereld van technische mogelijkheden. Niet in de toekomst, maar NU!
Volg twee workshops
Erwin Haas van Landscape (co-founder & head of technology): ‘Big data en algoritmes: de hele wereld praat erover. Veel bedrijven willen er ook iets mee. Voor sommige organisaties is het inmiddels zelfs een must. Maar hoe zorg je ervoor dat je maximale waarde uit je data haalt? Waar begin je? Of wat kan er beter? Ik vertel het je op 5 februari.’
In deze workshop maak je kennis met praktijkvoorbeelden en een handig stappenplan waarmee je zelf op een eenvoudige manier met data aan de slag kan.
Robin de Lange van Virtual Reality Learning Lab (oprichter, PhD onderzoeker aan de Universiteit Leiden en docent): ‘Sommige kennen Virtual Reality (VR) van games. Als je het zelf nog nooit hebt beleefd, is het moeilijk om de meerwaarde ervan voor je bedrijf en je klanten in te schatten. In mijn workshop zul je ontdekken dat er veel kansen zijn. Denk aan trainingsdoeleinden en voor de directe interactie met je klant in een verkoop- of adviesgesprek. Ik zou zeggen probeer het 5 februari uit: met een VR-bril op weet je meteen waar we het over hebben.’
In deze workshop maakt je kennis met toepassingen in de praktijk en je krijgt een kijkje in de keuken van VR. Zo weet jij na afloop wat je met deze techniek kunt binnen je bedrijf.
Keynote speaker Caroline van Beekhoff
Over het maken van de juiste keuzes voor je bedrijf
Caroline van Beekhoff begeleidt bedrijven bij het concreet en toepasbaar maken van trends. Ze adviseert in het maken van keuzes die passen bij jou als ondernemer en de plannen van je bedrijf.
Caroline: ‘Mijn belangrijkste advies is, dat je als MKB-ondernemer dicht bij jezelf moet blijven terwijl je naar overmorgen kijkt. Weet wat er speelt, maar laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat je de boot mist. Kies zelf en kies bewust. Bepaal de werkelijke potentie van trends en scheidt het kaf van het koren tussen rages, hypes en langere termijn bewegingen. Creëer daarmee focus voor jezelf en je bedrijf. Op 5 februari neem ik je mee langs voorbeelden en ik bespreek de handvatten die ik hanteert om uit de zee van mogelijkheden de belangrijkste digitale trends voor jou en je bedrijf te bepalen.’
Caroline schrijft jaarlijks de TrendRede, en publiceert in media zoals MarketingTribune en MOOD. Daarnaast doceert zij over trends en het toepassen ervan, aan zowel studenten als MKB-ers.
Marktplaats van digitale kansen
Laat je op de marktplaats inspireren door het aanbod van bedrijven uit de (brede) Leidse regio. Bedrijven die jou verder kunnen helpen bij je digitale uitdagingen. Niet in de toekomst, maar NU!
Je vindt er o.a.:
Deze bedrijven zijn al goed op weg
Momenteel lopen er in het Smart071 project 15 innovatietrajecten bij regionale MKB bedrijven. In de trajecten worden concrete oplossingen bedacht in de vorm van nieuwe producten, diensten en (duurzame) business modellen die mogelijk worden met sensortechnologie, data analyse en slimme ict. Studenten Informatica van Hogeschool Leiden (minor sensortechnologie en specialisaties Business Datamanagement en Interactie-Technologie) worden ingezet voor het maken van prototypes en apps. Tijdens het event maak je kennis met alle lopende projecten, maar hier alvast een klein voorproefje.
Theater Ins Blau
Theaters willen bezoekers trekken en de bezettingsgraad van voorstellingen verhogen. Smart071 heeft voor Ins Blau een aanpak bedacht waarbij klanten tijdens een bezoek extra info krijgen over komende voorstellingen. Men kan direct boeken. In dit project wordt een combinatie gemaakt van sensoren die voorbijgangers identificeren en een app die voor de communicatie van de content zorgt. Daarnaast wordt gewerkt aan een exclusieve livestream voor app gebruikers om backstagebeelden te zien en stukken van (komende) voorstellingen te bekijken.
Theater directeur Kees van Leeuwen: ‘Door een livestream beschikbaar te stellen krijgen bezoekers een uniek kijkje achter de schermen. Dat zorgt voor een extra beleving en voor het theater is het een mooie kans om met de bezoeker in contact te blijven.’
Verhagen Leiden
Voor Verhagen Leiden, een bouwer van industriële machines, wordt een slim sensorpakket ontwikkeld. De sensordata wordt samen met de machinedata uit de boardcomputer ontsloten naar een cloud omgeving. Zo kunnen de klanten van Verhagen inzichtelijk krijgen door wie, waar, wanneer en hoe hun machines worden gebruikt. Tegelijkertijd is de verkregen data erg waardevol voor de machinebouwer zelf om klanten te voorzien van service en advies. Rijgedrag en belasting wordt bijvoorbeeld inzichtelijk. In combinatie met informatie over het opladen kan daarmee een bepaald type accu worden aangeraden of doelgericht onderhoud worden gepleegd.
Tom de Beer, operations manager bij Verhagen: ‘Door de sensoren komen we veel meer te weten over het gebruik van onze machines. Dat stelt ons in staat de klant doelgericht van onderhoud en advies te voorzien en dat is extra service die wordt gewaardeerd.’
Hoek
In de groenvoorziening wordt gewerkt met dure en gevaarlijke apparatuur zoals kettingzagen en versnipperaars. Om deze gereedschappen veilig te kunnen bedienen, wordt het personeel opgeleid. Om de juiste koppeling te maken tussen opgeleide medewerker en het apparaat wordt in dit project daarom een retrofit elektronicamodule met sensoren ontwikkeld. Hiermee kan autorisatie voor het gebruik worden geregeld. Daarnaast is het gereedschap makkelijk te volgen en terug te kunnen vinden.
Andre Hoek, directeur Hoek: ‘Het aantal machines dat we inmiddels in gebruik hebben is zo groot, dat het belangrijk is zicht te houden op zowel gebruik als locatie van het materiaal. Studenten van de Hogeschool Leiden helpen ons de mogelijkheden van sensortechnologie te verkennen.’
Corpus
Leren door te doen en te ervaren is voor veel musea en attracties een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp van hun exposities. In dit project wordt voor Corpus een slimme, interactieve installatie met sensoren ontwikkeld waarmee de bezoeker een geheel nieuwe ervaring voorgeschoteld krijgt. Middels en set van sensoren kan de bezoeker zijn eigen zintuigen op de proef stellen.
Laurens Geurtz, Marketing, Sales en Communications Manager bij Corpus: ‘Dit traject is voor ons een laagdrempelige manier om een nieuw interactief element in de expositie te testen.’
Nieuwsgierig geworden? Meld je vandaag nog aan voor Tech voor de Toekomst NU!
Programma dinsdag 5 februari
14.00 Inloop voor workshops
14.30 Twee rondes met parallelle workshops:
16.00 Marktplaats van lopende Smart071 projecten en bedrijven die bewezen oplossingen te bieden hebben
17.00 Plenaire sessie met o.a. inspirerende Smart071 cases van de bedrijven Verhagen Leiden en Hoek.
Keynote speaker Caroline van Beekhoff
18.00 Netwerkborrel en bezoek aan marktplaats
20.00 Afsluiting
Deelname is gratis. Aanmelden kan via dit formulier of via www.economie071.nl
Locatie: PLNT, centrum voor Innovatie en Ondernemerschap, Langegracht 70 in Leiden
Het Tech-event wordt georganiseerd door Smart071, een project van Economie071. Het project laat bedrijven op een laagdrempelige manier kennismaken met de kansen van digitalisering binnen je bedrijf.