De coronacrisis treft ondernemers hard, ook in Voorschoten. Toen tijdens de persconferentie op 15 maart bekend werd gemaakt dat om 18.00 uur die avond alle horeca dicht moest, zat Francis net met zijn team te eten. “Er schiet van alles door je heen. Hoe lang duurt deze sluiting, wat doe ik met mijn verse producten, kan ik straks de lonen nog betalen? Ben ’s avonds bij vrienden een wijntje gaan drinken om even mijn verhaal kwijt te kunnen.”
Hoe en op welke manier maak je er toch het beste van?
“In de week van 15 maart ben ik direct met inventarisatie van food & beverage aan de slag gegaan, om te kijken hoe we toch omzet konden genereren. Het bedrijf Grapefish van Paul Lodewick heb ik de opdracht gegeven om de website uit te breiden met een bestelformulier om onze gerechten voor thuis te kunnen bestellen. Dat was een groot succes. Nu, een maand verder zijn Paul en zijn compagnon Herbie een professionele webshop aan het ontwikkelen die nog veel meer gemakken gaat bieden voor ons en onze klanten. Eind april moet die webshop live. AutoLeaseTeam uit Leiderdorp heeft tegen een uiterst scherp tarief een leaseauto geregeld zodat we alle bestellingen in een straal van 10 km kunnen bezorgen. Dit alles neemt niet weg dat onze omzetten met 70% tot 80% dalen, onze kosten blijven doorlopen en ik fulltime personeel zo veel mogelijk aan de slag moet houden en de parttime medewerkers geen inkomsten meer hebben.”
Heb je met andere (horeca)ondernemers contact gehad hoe elkaar te ondersteunen?
“Ik heb met ondernemers binnen en buiten Voorschoten gesproken hoe zij deze tijden ervaren en wat zij doen om open te blijven. De één kiest ervoor om de denkwijze te veranderen en volledig te focussen op het afhaal- en bezorgsegment binnen de horeca en de ander houdt de deuren van het restaurant gesloten totdat ze weer open mogen. Geen idee wat financieel uiteindelijk de beste keuze blijkt te zijn.”
Heb jij enig idee hoe een exit-strategie vorm zou moeten krijgen voor de horeca?
“Ons restaurant is groot genoeg om afstand tussen de tafels te creëren en ‘social distancing’ en andere richtlijnen te kunnen naleven. Dat geldt ook voor ons terras. Alle gerechten en dranken zullen we op een trolley serveren, waar de klant zelf bord, glas of fles vanaf pakt. Er wordt betaald met een Tikkie. Jassen moet men bij zich houden en de toiletten worden na elk afzonderlijk toiletbezoek steeds onmiddellijk schoongemaakt. Wij kunnen binnen en buiten tussen de 20 en 25 mensen per lunch of diner welkom heten.”
Wordt het ooit nog zoals het was?
“Laten we hopen van wel. Mijn bedrijf richt ik nu in op de anderhalve meter economie. Dat neemt niet weg dat wij met 12 fulltime medewerkers in dienst, serieuze omzet moeten draaien om levensvatbaar te zijn. Dat geldt ook voor andere bedrijven in andere sectoren. Wanneer wij ons omzetdoel niet kunnen halen, moeten we ‘downsizen’ om nog door te kunnen.”
Heb je nog tips voor andere ondernemers?
“Zeker. Blijf geloven in je bedrijf, je product en de dienst die je levert. Doe geen concessies aan de kwaliteit daarvan. Verzin nieuwe manieren om toch omzet binnen te halen, door te luisteren naar je gasten/klanten en de markt. Mijn devies is gewoon: schouders eronder en blijven doorgaan.”
Restaurant Allemansgeest
Francis Borsje
Hofweg 55
2251 LP Voorschoten
T 071-576 4175
E info@allemansgeest.nl
I www.allemansgeest.nl
Bij de foto: Francis Borsje (links): “Met Allemansgeest à la Maison brengen wij in een straal van 10 km onze heerlijke menu’s graag thuis bij onze klanten”.